مجله ی خانواده ایرانی







ستون فقرات شامل 33 مهره می باشد.


7 مهره در ناحیه گردن


12 مهره پشتی


5 مهره کمری


5 مهره خاجی


 4 مهره دنبالچه ای که البته مهره های خاجی و دنبالچه ای به

 

یکدیگر جوش خورده و مهره واحدی محسوب می شوند .


عصب سیاتیک پس از جدا شدن از نخاع به نام رشته های عصبی ال۱ تا ال 


۵ ،عمل عصب دهی به عضلات ناحیه کمر و باسن وعضلات این ناحیه و ارگان 


های لگن مثل مثانه و رحم و دستگاه تناسلی را انجام داده و پس از آن از زیر


 استخوان نشیمنگاهی به پاها رفته و عضلات پا و قسمت های لازم را عصب


 دهی می کند .

 این رشته های عصبی ابتدا از دو طرف ستون مهره ها و در ادامه در محل عبور


 از زیر استخوان نشیمنگاهی دچار آسیب می شود . در ناحیه کمر با انحراف


 جانبی ستون مهره ها(اسکلیوز)یا  گودی کمر (لوردوز)عصبی که از این ناحیه


 عبور می کند بین بافت های سخت (استخوان)تحت فشار قرار گرفته و


 سلولهای زنده عصبی اصطلاحا" ملتهب میشوند . التهاب عصب باعث تورم و


 تحت فشار بیشتر قرار گرفتن عصب می شود .در این وضعیت در انتقال پیام


 های عصبی اختلال ایجاد کرده و همانطور که خواهم گفت رشته عصبی مربوط


 به هر منطقه از پا که باشد بدون اینکه هرگونه مشکلی در آن نقطه وجود داشته


 اشد علائم درد را در آنجا نشان می دهد مثلا" اگر عصب ال۵ از ناحیه کمر در 


گیر باشد ،چون این عصب پشت ران را عصب دهی می کند ،علائم درد در ناحیه


 پشت ران دیده می شود با وجود اینکه اصلا"از لحاظ بیماری این ناحیه بیماری


 خاصی ندارد و فقط نشانه ای برای پزشک است تا محل در گیری عصب را


 شناسایی کند  .


این رشته های عصبی همانطور که ذکر شد پس از گذر از ناحیه کمر در ناحیه

 لگن از زیر استخوان نشیمنگاهی عبور می کند و با نشستن های مداوم و زیاد

 بین این استخوان و اجسام سخت پیرامونی تحت فشار قرار گرفته و ملتهب

 می شود و بر اساس مکانیسم ذکر شده قبلی التهاب آن باعث بروز بی حسی و

 سوزن سوزن شدن در پا می شود در این وضعیت ، یعنی سیاتیک از ناحیه لگن

 تمام پا تحت تاثیر قرار می گیرد  .

اولین درمان برای هر دو نوع سیاتیک ابتدا استراحت مطلق است .یک هفته

 استراحت مطلق از فشار بر روی عصب می کاهد .لازم به ذكر است استراحت

 بیش از حد هم می تواند زیان آور باشد و مشكلات زیادی را بوجود آورد .

 

داروهای ضد التهاب هم بسیار موثرند ولی مسکن ها از آنجا که درد را کاهش

 می دهند و بیمار را به ادامه فعالیت تشویق می کنند مناسب نیستند . مگر

 اینکه بیمار از مکانیسم بیماری اطلاع کافی داشته باشد و همزمان با استراحت

 از دارو های مسکن پزشک هم استفاده کند .ولی زمانی که از دارو های مسکن

 استفاده نکنیم ویا کم استفاده کنیم :درد را بخوبی احساس می کنیم و درد

 عاملی است که از حرکات اضافه و غیر ضروری خودداری کرده و بدن را در

 وضعیت بدون درد که همان شکل صحیح است نگه داریم و به درمان سرعت

 بخشیم . باید توجه داشت که بعضی از دارو ها مثل ضد التهاب ها بسیار مفید

 هستند . برای دیدن چگونگی عصب دهی ستون مهره ها سری هم به قسمت

 دیسک کمر بزنید .


درمان سیاتیك با ورزش 


 بیماری سیاتیك ممكن است علل گوناگونی داشته باشد . این عارضه عصبی آزار دهنده

 معمولاً موجب درد گزنده ای در كپلها می شود كه تا ساق پا و غالباً پایین پاكشیده می

 شود . عارضه سیاتیك غالباً با ضعف و كرختی همراه است . فتق دیسك ، التهاب

 مفصل ، مهره ها و التهاب عصب سیاتیك همه ممكن است علت این مسئله باشند . 


به عقیدة پزشكان چینی التهاب عصب سیاتیك ممكن است ناشی از سرماخوردگی

 ، جذب مواد سمی از محیط زیست یا التهاب بافتهای اطراف باشد . خوشبختانه این نوع

 سیاتیك در مقابل ورزش واكنش مساعدی نشان می دهد .


 نكته :

هنگام حمله های حاد سیاتیك عصبی نباید ورزش كرد اما در مرحله مزمن ماساژ و

 تمرینهای ورزشی كمك كننده است .

  وسایل مورد نیاز 

برای نوعی ماساژ كه در التهاب مزمن عصب سیاتیك بسیار موثر است تهیه ابزار ساده

 و خاصیلازم است یك میله چوبی را در چند لایه پارچه بپیچید و درماساژها از آن

كمك بگیرید 


  روش ماساژ

 با میله چوبی كه تهیه كرده اید خود را بزنید ! از كمر شروع كنید و پشت را دور بزنید

  بعد با سن و ساق پاهایتان را هر گروه از عضله ها را باید 5 تا 10 دقیقه بزنید . این كار 

را 3 تا 5 بار در روز تكرار كنید .


 تمرینهای ورزشی


 پس از ماساژ ،كسانی كه در مراحل اول بهبودی هستند می توانند در حالی كه در بستر

 دراز كشیده اند تمرینهای زیر را انجام دهند :


1- در حالی كه در بستر خوابیده اند و پاها خمیده است ، زانوها را به هم فشار دهید . 

بعد سعی كنید با دستها آنها را از هم جدا كنید، ‌در حالی كه عضله های مقابل مقاومت

می كنند و می كوشند كه زانوها به هم فشرده باشند ، 30 ثانیه این كار را ادامه دهید . 


2- در حالی كه خوابیده اید و پاها خمیده است ، پاها را یكی یكی راست كنید اما 


ران ها را موازی هم نگه دارید هر پا را 30 ثانیه بالا نگه دارید . 


3- به پهلو دراز بكشید ، با سن كمی خمیده و سمت دردناك رو به بالا باشد . پای 


دردناك را آرام در حدود یك دقیقه عقب و جلو ببرید . 


4- روی تخت بنشینید ،‌از عقب به دستها تكیه دهید . هر پا را به نوبت دراز و خم 


كنید این حركت را هشت بار تكرار كنید . اما اگر احساس ناراحتی كردید تعداد


حركات را كمتر كنید .


وقتی كه دردتان كمتر شد و رو به بهود رفت می توانید تمرینات زیر را هم به دنبال


 ورزشهای فوق ادامه دهید : 


5- در حالی كه روی یك صندلی نشسته اید و پاهایتان كمی خمیده است ، دستها را 


روی پاها بگذارید ، از كمر به جلو خم شوید و بگذارید دستها روی پاها تا نوك


 انگشتانتان بلغزد . این حركت را 4 بار تكرار كنید .

 
6- روی تخت بنشینید و پاها را دراز كنید ، آرام به جلو خم شوید و سعی كنید نوك پاها را لمس كنید . این حركت را چندبار تكرار كنید
 


7- بایستید و یك شئی را محكم بگیرید و پای دردناك را آرام به جلو و عقب تاب 


بدهید . زانوهایتان نسبتاً سست باشند . این حركت را تا 5 دقیقه ادامه دهید . 


8- دستها را روی باسن خود بگذارید و سنگینی خود را به روی پای راست بدهید و


 آن را خم كنید و پای چپ را به سمت چپ دراز كنید . بایستید و حركت را با پای دیگر


 كرار كنید . این حركت را از هر طرف 8 بار تكرار كنید . 


9- در حالی كه ایستاده اید و دستها را روی باسن خود گذاشته اید از كمر كمی به جلو 


و سپس به عقب خم شوید این حركت را 8 بار تكرار كنید به تدریج بیشتر و بیشتر 


خم شوید .


10- یك میله افقی را بالای سرتان قرار دهید و آن را بگیرید . بدن را آرام از یك سو 


به سوی دیگر بگردانید ( حركت عمدتاً باید در بازوان و شانه شما باشد ) بالا تنه در حال


 چرخش به چپ و راست باید راست باشد .



sport time







نوع مطلب : سلامتی وپزشکی، 
برچسب ها : عصب سیاتیک، درمان، حرکات ورزشی، ورزش، سیاتیک،
لینک های مرتبط :


درباره وبلاگ
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
 
   
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic